C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ACCIDENTEL
  Tri :
25 exemples
 1 Sens toi ton corps n'eust nul pouoir. Matiere fu dont fourme fus, Dont maintenant il est tous nus. S'autre fourme a, accidentel Ell'est, non pas substanciel. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 228).
 2 La fourme accidentelle ne fait pas ne ne parfait les choses (...) car elle vient aprés ce que la chose est parfaite en son estre (CORBECHON, Propriétés, 1372, X, 2, 179 vº).
 3 Notez que avons congnoissance de Dieu doublement, c'est a sçavoir naturele et accidentelle (...) La congnicion accidentale est en troys manieres [Science, Ecritures, Charité] (Somme abr., c.1477-1481, fº 161).
 4 Les angeles nous servent pour troys choses (...) Secondement pour l'accroissement de leur merite acquise pour le service qu'ilz nous font, lequel merite acquis, apellé accidental, accroist jusques au jour du jugement. (Somme abr., c.1477-1481, fº 58).
 5 Impossibilité de habiter est quant l'un et l'aultre ensemble ne peuent habiter pour aucun deffault patent. Ilz sont pluseurs especes comme naturele impuissance, comme frigidité en l'homme, artacion et indisposition en la femme, deffaulte de eage en l'enfant. L'aultre est accidentele comme malefice qui est fait comme sors et factures. (Sacr. mar., c.1477-1481, 76).
 6 Les autres dictions sont appellees propres, pour tant que elles signifient les proprietéz des choses, et telles sont ces dictions cy : risible, hinible, car il est propre a homme et non a autre de rire, et au cheval de hennir. Les autres dictions sont appellees accidentelles, les quelles signifient les accidens des choses, comme sont les qualitéz, c'est assavoir les couleurs, saveurs, et telles sont ces dictions cy : blanc, noir, doulz, amer et semblables. (LEGRAND, Archil. Sophie B., c.1400, 73).
 7 ...se tu veulx restraindre les membres menstrus d'aucune fame, quant ilz superfluent et excedent contre nature, ou quant ilz ne sont pas en temps deu, ou quant ilz vienent d'aucune cause accidentelle, comme appercion de voine ou autrement, met une ventouze des plus grans aux mamelles. (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 131).
 8 Il est pourtant expedient a gens gras et charnus d'avoir aucune tristesse accidentale pour modifier la chaleur de l'esprit et rendre le corps maigre et subtil. (Rég. santé corps C., 1480, 1-2).
 9 Les autres meurent en tant de manieres en leurs propres maisons ou habitacions qu'il seroit impossible du recorder, excepté encores ceulz qui meurent par glaive ou par mort accidentele. (MÉZIÈRES, Test. G., 1392, 307).
 10 ...et ont dit aulcuns qu'il [le roi Jean] y eult mort accidentelle plus que naturelle (JUV. URS., T. crest., c.1446, 134).
 11 Or est bien besoing que je recorde en brief les grans faiz que madame Fortune souffrit retourner de sa roue, par la mort accidentale de cestuy noble prince. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 199).
 12 Nous debvons ensuivre nos peres Et astralaber proprement, Devant que donner jugement En ung cas si accidentel. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 244).
 13 Toute semblance est ou substanciele come celle qui est de genre et d'espece, ou est accidentele comme celle de quantité et qualité et des autres formes des accidens (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 153).
 14 Mais la maison est aultrement cy prinse dessus, car se nous prenons les maisons naturelles et devant accidentelles, ces premieres maisons ne se remuent conbien que le ciel se remue, mais les aultres maisons se meuvent selon le mouvement du ciel. (...) Avecques cestes maisons les planettes ont chacune une aultre maison moins principal et ainsi comme secondaire, excepté le Soleil et la Lune (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 234).
 15 De vertu honeur est le louier accidental et non pas le principal (ORESME, E.A.C., c.1370, 250).
 16 Dysons, donques, que lez impressions dez estelles disposent aucunement a la variableté dez meurs, mez ce n'est pas d'une disposicion neccessaire et prochaine, mez d'une disposicion accidentelle et lointaine. (Songe verg. S., t.1, 1378, 379).
 17 Le loyer des biens faitz en estat de peché mortel est une joye accidentale, qui vient tant au corps que a l'ame... (Ordinaire chrét., 1469, fº 149 vº).
 18 ...si [Dieu] a produist et ordené nature humaine telement qu'elle va en febblient, affin que depuis que elle ara laissié ceste presente vie corporele et corrumpable et accidentele, elle puist aveques luy estre en la vie pardurable. (Songe verg. S., t.1, 1378, 211).
 19 Dieu est incommutable et imparmutable. Imcommutable est que en lui ne chiet aucune motion ou mouvement accidental, c'est a dire que aucune fois moeut et aucune fois non comme augmenter et croistre, car il ne croist pas, mais demeure tousjours en ung point et en une grandeur. (Somme abr., c.1477-1481, 142).
 20 Mais l'en doit entendre par ceste pesanteur qui crest en descendant une qualité accidentele laquelle est causee par l'enforcement de l'acressement de l'isneleté, si comme j'ay autrefoys declarié ou .VIIe. de Phisique. (ORESME, C.M., c.1377, 144).
 21 ...ou ce est ce qui oste l'empeeschement, et donques est il dit estre meu de puissance ou de possibilité accidental. (ORESME, C.M., c.1377, 684).
 22 Car, pour sa double qualité [du vin aigre] Qui sont froidure et siccité, Il est contraire à pourreture, Laquele prend engendréure D'une chaleur accidentèle Corrompant l'umeur naturèle, Et maint Sage si veult et dit Qu'il soit bon lors mettre un petit De vin aigre dedens le pain (LA HAYE, P. peste, 1426, 124).
 23 Celui qui a proposé et ordené demonstrer a touz autres lez faiz et la doctrine des choses appartenans a sagesce, a l'entendement de yceulz, il convient que il ait du hault Createur, entre les autres choses., IIJ. choses bien droiturieres et justes : c'est assavoir premierement sens parfait en meurs ; secondement sens accidentel, c'est a dire sens acquis comme est escripture (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 23).
 24 Car il est donné du Souverain a tous et a chascun des hommes avoir les deux chosez en soy : c'est assavoir sens naturel et accidentel ; mais le sens naturel (...) seürmonte (...) l'accidentel pour ce que le sens naturel vient proprement de Dieu, mais le sens accidentel vient de pluseurs et diverses acquisicions et causes qui l'amenent, et de pluseurs conversacions dont je met example a la probacion de mon dit. (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 24).
 25 "Celluy qui allegue plus fort et plus ancien droit doit estre preferé" (...). Or est certain que celluy qui est nez de noble lygnie, si a pour luy Droit de sanc et de nature, lequel est plus fort que n'est Droit positif ou noblece accidentele, donques il doit estre plus honoré (Songe verg. S., t.1, 1378, 309).
DMF 2020Jean-Loup Ringenbach
Fermer la fenêtre