C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUSEUR     
FEW XXIV abusus
ABUSEUR, subst. masc.
[T-L : abuseor ; GDC : abuseur ; FEW XXIV, 62a : abusus ; TLF : I, 285a : abuseur]

A. -

"Celui qui abuse, qui exerce sur autrui une action abusive" : ...tu meismes troubles ton royaulme et es abuseur de guerre (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 181). ...et ja çoit qu'il y chée grant pugnicion sur les abuseurs et malfaicteurs mesmes, actendu qu'il touche les corps humains, toutesvoyes, obstant ce que dessus, lesdits supplians n'y ont peu ne pourroient donner remedde, ne corriger lesdites faultes et abuz. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1489, 620).

B. -

"Trompeur" : ...car à un lez n'adjoustoit point de foy en l'hermite, pensant que ce n'estoit que un abuseur et feint personnage (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 339). Agardés, il [Jésus] est enchanteur, Abuseur de gens et menteur. Il est bien fol que a luy croit ! (Pass. Auv., 1477, 122). Plusieurs abuseurs se sont mis Au jourduy en la loy Moÿse Pour cause que n'avez pas prise Vengence des contredisans. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 515). Il te souviengne du depos Qu'on fit a ton predicesseur Gayus, pape et abuseur De Jhesus et de Mariote. (...) pour la rihote Qu'il fist preschant des fais grans sommes Du dieu crucifié des homes, Il fut par nous decapité. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 159). S'il a dure mort deservie Et tu luy fais perdre la vie, C'est la fin de telz abuseurs. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 368). Avant, Sire (...) vous vueil bien faire sçavoir que si aucuns invocateurs, nigromanciens, abuseurs ou divins, pour couvrir leurs mauvais ars, ont contrefait et contreffont les astrologiens et se aident d'aucune consideracion des corps celestes, il ne s'ensuit pas pourtant que la très noble et excellante science de astrologie et les purs astrologiens en doyent estre blasmés (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 2 r°). Iceulx jugemens je tais pour ce que les semblables à noz calumpniateurs en furent diffamez à Paris et ahontiz, envers Dieu et envers les hommes, et fut leur ignorance tant divulguée, que à peine se osoient ilz monstrer de jour, ne de nuyt, et fut leur abuseur de Picardie ["celui qui induit les théologiens de la faculté de Paris en erreur, c'est-à-dire le pénitencier de Paris, Jean Quentin originaire de Noyon" cf. J.-P. Boudet, "Le Rec. des plus célèbres astrologues de Simon de Phares", t. 1, 1997, 497, note 68 ; le ms. porte, après «Picardie», un passage barré : «ou illuseur, comme est advenu de présent»]. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 141 r°).

 

Rem. Cf. H. Lewicka, La Dér., 1960, 133.

 

-

Abuseur de monnaie. "Faux-monnayeur" : ...et eust tenu et exercé pluseurs de leurs offices ; c'est assavoir : tresorier de leurs guerres, pourveur et maistre des garnisons, collecteur ou receveur de pluseurs subventions et subsides, commissaire sus faus monnoiers et abuseurs de monnoies, maistre et visiteur des pors et passages du royaume et pluseurs autres offices en plusieurs et divers autres cas. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1340, 56).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre