C.N.R.S.
 
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ABÎME
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34 exemples
 1 ...le jouvencel [Marcius Curcius] (...) saillit a cheval et tout armé dedens icelle abisme inestimable (CHART., Q. inv., 1422, 53).
 2 ...il lui sambla que celle tant espouentable et inhumaine noise croissoit de plus en plus, tellement qu'en pou d'heure bien lui fut avis que toute celle place deust fondre en abisme. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 151).
 3 Et (dont) mon pere fait avoie Jusqu'en abisme trebuchier. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 232).
 4 "De la fosse dois, dist [l'ange au pèlerin], savoir Que d'enfer est .I. grant manoir Cellui qui est dit abisme, Qui tant a gent que la disme, Non pas la centiesme vëu N'as pas..." (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 182).
 5 Tu qui es la vierge saintisme Qui ciel, terre, mer et abisme As surmonté. (Mir. parr., 1356, 37).
 6 Dessoubz ce pont a tresgrant et hideux abisme de profondeur (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 85).
 7 Tel avarice tient l'abisme D'enfer et sy engendre scisme. (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 52).
 8 Bannissiéz moy de bonne compaignie Et me gettés en abisme profonde Pour abreger ma doulereuse vie, Comme le plus maleureux de ce monde ! (Recueil galant. V.-B., c.1350-1400, 9).
 9 Et non obstant que les dames eussent tousjours l'ueil sur luy, il se eschappa sy bien, que l'en ne sceut qu'il devint neant plus que s'il fust fondu en abisme [var. en ung abisme ; "disparaître dans un gouffre"] (Jehan d'Avennes F., c.1465-1468, 84).
 10 ...tout tumbe et font en l'abisme de ruine et desolation. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 20).
 11 ...c'est une abisme d'anoy de vostre amour (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 144).
 12 ...par quoy, finablement, l'abisme de toute perdicion sera ouvert. (MICHAULT, Doctr. temps prés., 1466. In : Chrestom. R., 200).
 13 Il [le corps] te tyre par sa pesanteur ou parfont d'abisme, et tu le peulz (...) eslever par dessus les cieulx (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 34).
 14 ...le peuple (...) a entonné et recueilly (...) les derrenieres espargnes des nobles hommes, comme le gouffre et l'abisme ou tout est descendu (CHART., Q. inv., 1422, 41).
 15 ...la despence qu'il [le prince] fait pour noz affaires n'est pas une chose limitee, mais est une droicte abisme ou tout se fond et despent (CHART., Q. inv., 1422, 50).
 16 Ayant de present en souvenance ce que dit le saige Socrates, que oysiveté est le delicieux lict et la couche où toutes vertuz s'oublient et s'endorment, et, par le contraire, labeur et exercice sont le repoz, l'abisme ou la prison où sont les vices abscondz et mussez, et ne se peuvent reveiller ne resouldre sinon par ladicte oyseuse mere de tous maulx (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 183).
 17 Ne vous anuit, dame, se plus ne rime, Qu'on porroit bien espuisier un abisme. Cent rimes ay mis dedens ceste rime, Qui bien les conte. (MACH., F. am., c.1361, 179).
 18 Car il a tout premierement Parlé largement de la scisme : La matiere est un abisme (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 55).
 19 ...la refleccion De sa [de Fortune] grant repleccion (...) droite abisme est (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 8).
 20 La profondité de la maulvaitie d'elle [l'âme] qui est si profonde et si grande qu'elle n'y trouve ne commencement ne mesure ne fin, fors une abisme abismee sans fons. (Disc. amour divine, 1470, 225).
 21 JOYEU[LX]. Qu'esse d'amours ? BEAUCOP VEOIR. (Trop) Abhominable, C'est ung droit abisme de mer. (B. veoir, p.1480, 21).
 22 Dedens l'abisme de douleur, Sont tourmentées povres ames Des amans ; et, par Dieu, mes Dames, Vous leur portez trop de rigueur. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 370).
 23 Abisme est une congregation d'eaues si perfondes que on ne la puet comprendre, de laquelle viennent les fontaines et les rivières. (CORBECHON, Propriétés, 1372, XIII, 19, 210 rº).
 24 Ne cesse jamais de plourer le grant abisme de tes pechez (Vie contempl., c.1450-1500, fº 50).
 25 ...et se naye et tresbuche dedans l'abisme de vanité et de dampnacion pardurable. (Ovide mor., 1466-1467. In : Chrestom. R., 205).
 26 Quant je pense l'infinie et immense bonté et abisme d'amour dont procede ce don d'amour divine (Disc. amour divine, 1470, 280).
 27 Bien disoit Platon, que si comme c'est tres fort de trouver Dieu, ainsy est ce impossible de le nommer. Ainsy comme le philosophe demanda III jours pour respondre que c'estoit Dieu, puis en demanda X, puis XXX : "Car, dit il, et plus y pense et moins le puis je descripre ou nommer ; comme en ung abisme on n'y voit font." N'est pas de merveille : car nous scavons que incomprehensible ne puet estre compris, et autrement ne seroit il point tel. (GERS., Trin., 1402, 158).
 28 Son jugement est un abisme : N'est homs qui en sache la disme (MACH., C. ami, 1357, 67).
 29 L'en treuve tant de merveilles, selon commune estimacion, et si nouvelles que humain entendement est contraint de dire que les jugemens de Dieu sont abisme sans fons et sans rive, et sont ses choses merveilleuses, et en tant de formes et manieres diverses, et en tant de pays, selon leur diverse nature, espandues, que, sauf meilleur jugement, je cuide qu'onques homme, se Adam non, n'ot parfaicte congnoissance des euvres invisibles de Dieu (ARRAS, c.1392-1393, 3).
 30 ...les jugemens de Dieu (...) sont une abisme parfonde ou nul entendement humain ne sceit prendre fons (CHART., Q. inv., 1422, 4).
 31 Lors, quant elle [une serpente] ot le fort environné troiz foiz, si se vint fondre si rudement et si orriblement sur la tour Poitevine, en menant tel tempeste et tel escroiz, qu'il sembla a ceulx de leans que toute la forteresse cheist en abisme, et lors sembla que toutes les pierres du massonnage se remuassent l'une après l'autre. (ARRAS, c.1392-1393, 261).
 32 Car ses vouloirs et ses décrèz Sont plus parfons et plus secrèz Que n'est abisme en nul endroit (LA HAYE, P. peste, 1426, 61).
 33 Et quant elle [la serpente] les appercoit plourer, si les encline et gecte un si horrible et si doulereux cry qu'il sembla proprement a tous ceulx qui l'ouïrent que la forteresse fondist en abisme. (ARRAS, c.1392-1393, 288).
 34 ...il oÿ en la forest tant terrible tourmente et froisseis qu'il sambloit que tout le monde deust fondre en abisme. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 82).
DMF 2020Robert Martin
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