C.N.R.S.
 
Famille de eminens 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 5 articles
 
 Article 1/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉMINENCE     
FEW III eminens
EMINENCE, subst. fém.
[T-L : eminence ; GDC : eminence ; AND : eminence ; FEW III, 220b : eminens ; TLF : VII, 931a : éminence]

A. -

"Protubérance, proéminence" : Vous devez savoir que Ypocras entent par les pustulles unes eminences ou apparences petites venans au cuir (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 160). Et pour ce que cest ciel est meu circulairement et que celui que il touche est aussi meu circulairement et non pas du tout samblablement, et avecques ce, pour ce que c'est impossible par nature que les corps celestielz soient alteréz ne diminuéz, si comme il appert par le sixte chapitre du premier, ou que entre eulz soit aucun lieu vieu, il s'ensuit par neccessité que la superfice concave du souverain ciel et la superfice convexe du secont apres soient tres perfetement speriques sanz quelcunque asperité ou eminence et que eulz soient meuz un souz l'autre sanz aucune confricacion, mes un passe sus l'autre tres souef et tres doucement sanz violence. (ORESME, C.M., c.1377, 386). Septiesmement nous venons a oster les bossettes et eminences (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 21). La seconde maladie qui vient entour l'oeul, c'est eminence : l'oeul saute et yst hors pour plusieurs choses (GORDON, Prat., c.1450-1500, III, 6). Toutesfoys il souffist sçavoir au cirurgien que thumor, apposteme, inflacion, ingrossacion, eminance, ellevacion, excroissance sont nons synonimes signifficans une mesmes chose, ainsi que dit Henry. (PANIS, Guidon, 1478, tr.II, doct.1, chap.1). De la eminance et ingrossacion de tout l'ueil. De son contraire, maigresse et diminucion. (PANIS, Guidon, 1478, tr.VI, doct.2, chap.2). Et les signes du nou sont que le nou n'a qu'une seule globosité ou que une seulle eminence (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, I, 26).

 

Rem. MONDEV. ds TLF.

B. -

Au fig. "Excellence, supériorité" : Mais en ceste eminenche ou haultesse des saintes Escriptures, se ung prophete ou apostre ou euvangeliste est trouvé avoir mis en escript auchune chose obscure, puisque par confirmation de canon elle est declaree, il n'y fault pas doubter qu'il ne soit vray. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 112). ...toutes aultres Eglises, lezquelles, voluntairement, luy baillerent leur consentement et obeissance, sanz ce que, par aucun dret, ilz y fussent obligés, mez seulement pour l'eminance de la charité dez Apostres saint Pierre et saint Pol (Songe verg. S., t.1, 1378, 93). ...je vous respons que ce appartient juger, par simple cognescence ou par simple doctrine, aux sages et expers en la Loy divine et humaine, qui resplendissent en science et ont grant et parfaitte eminence de rayson, quicunques ilz soient (Songe verg. S., t.1, 1378, 199). ...messire J. de Montagu, chevalier et grant maistre d'ostel du Roy nostre sire (...) avoit esté elevé en telle auctorité et eminence qu'il avoit en son temps gouverné toute la maison du Roy et de la Royne (BAYE, I, 1400-1410, 291).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

 Article 2/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉMINENT     
FEW III eminens
EMINENT, adj.
[T-L : eminent ; GDC : eminent ; AND : eminent1 ; FEW III, 220b : eminens ; TLF : VII, 931b : éminent]

A. -

"Proéminent" : Tu dois entendre que oeul qui est eminent voit moins que celluy qui aparfondit, car les esperis sont espars et par telle raison oeul qui est grant voit pis que oeul petit (GORDON, Prat., c.1450-1500, III, 6).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

B. -

Au fig.

 

1.

"Qui se montre clairement" : Selon l'avis du Parlement Qu'au mains la plus grosse partie Des gens devroit perdre la vie, Et par Arrest trop éminent Fut condempnée incontinent à ce faire, dedens troiz ans (LA HAYE, P. peste, 1426, 40). Eminent, c'est à dire cler et apparent. (LA HAYE, P. peste, 1426, 196).

 

-

"Qui s'élève, qui surgit" : Dont Saint Bernart dit : Quant tu te sentiras, dist il, temptez de grief temptacion ou de tribulacions eminent ou apparissant, si appelles et ayes familier l'ange qui t'est bailliez a ta consolacion (FRÈRE ROBERT, Chastel perill. B., c.1368, 359).

 

2.

[D'une chose abstr.] "Qui dépasse les autres par son importance, considérable"

 

-

Peril eminent. "Péril élevé, important" : La plaie chascun jour ravive, Et la medecine est tardive, Et les perilz sont eminens. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 43). ...et en signe d'icelle nostre sauvegarde, mettez et assocés nos penunciaulx en cas de peril eminent en et sur les maisons (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1386, 162). ...pour obvier, pourveoir et remedier aux dommages, eminens perilz et inconveniens qui escheoient chascun jour (FAUQ., I, 1417-1420, 52). ...et voiant par icelluy supliant la rebellion dudit Gahouart et les blaphèmes du non de Dieu qu'il faisoit, aussi l'eminent peril qui estoit par deffault de ladicte reparacion, s'avança de vouloir contraindre reaument et de fait ledit Gahouart à aider à faire ladicte reparacion (Doc. Poitou G., t.11, 1468, 108). ...la difficulté principale de ceste matiere est pour ce que lesdictes gens d'eglise ne veulent estre subgez à faire ledit guet par l'ordonnance de ceulx de ladicte ville ; et nous semble que tous deulx ont tort, c'est assavoir lesdiz de l'eglise de ne vouloir faire l'eschauguet durant le peril qui est notoire et eminent, et ceulx de ladicte ville, de ce qu'ilz les veulent contraindre par leur auctorité à le faire faire (Lettres Louis XI, V., t.3, 1468, 273). Adoncques le dessus dit [griévement blessé à la bouche par un cheval] soy voyant en si grant et eminent peril, se recommanda a madame sainte Katherine. (Mir. ste Cath. Fierbois C., 1470-1483, 113). ...le duc, veant les siens en eminent peril, se hasta à toute diligence d'assambler toutes ses gens, hommes d'armes et jennetaires (MOLINET, Chron. D.J., t.2, 1474-1506, 523).

 

-

[Sentence] En eminent peril n'a aucun delai : ...Comme vous savez, en eminent peril n'a aucun delay, lequel peril est en nostre mere sainte Eglise cy eminent, cy grief et cy notoire (...) que tel peril (...) cy penetrans et cy grief aucun delay ne doit et ne peut soufrir ne avoir lieu. (Vote soustr. obédience M.P., 1398, 273).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

 Article 3/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SUPERÉMINENCE     
*FEW III eminens
SUPEREMINENCE, subst. fém.
[GD : supereminence ; *FEW III, 220b : eminens]

"Qualité de ce qui est suréminent, saillant" : Et semble que ainsi soit par rayson, premierement, quar se le derrenier ciel estoit par dehors de figure autre que de sperique et qu'il eust aucune supereminence dehors en maniere de angle ou de boce et il fust meu si comme il est circulairement, il convendroit que cele boce passast par une espace qui seroit wide quant celle boce en seroit hors. (ORESME, C.M., c.1377, 176). ...ce n'est pas possible par nature ne art que quantité notable d'aucun tel corps soit perfetment polie ne du tout onnie sanz aucune inequalité ou asperité et supereminence, posé que tel corps soit de figure droite et plainne ou de figure sperique ou autre. (ORESME, C.M., c.1377, 398).
 

DMF 2020 - Synthèse Charles Brucker

 Article 4/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SUPERÉMINENT     
*FEW III eminens
SUPEREMINENT, adj.
[GD : supereminent ; *FEW III, 220b : eminens]

"Qui dépasse les autres" : [France]...throne de supereminent gloire, soleil de justice et de noble vie, fontaine d'onneur et de science, sourgon de vertu et de felicité, mere de clergie et de la sapience du monde, region de chevalerie... (CHASTELL., Vérité mal prise D., c.1460, 32). ...les seducteurs trafficquans humilia [le duc Charles] par sa main forte, et essourt ceste maison en sy très haulte spère et clarté supereminente que les ysles oultremarines en perchoyvent la relusence. (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 26). Ce mont de Syon en la partie d'occident est grandement supereminent au dessus de la cité [Jérusalem] (Mer des hist., t.1, 1488, f° 195d [BnF/Gallica]).

REM. Trahison de France, c.1467 (a une fenestre supereminente des autres), et Mer des hist. (éd. 1488, ) ds GD VII, 593c.
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

 Article 5/5 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SURÉMINENCE     
*FEW III eminens
SUREMINENCE, subst. fém.
[*FEW III, 220b : eminens ; TLF : XV, 1161a : suréminent (suréminence)]

"Grande hauteur" : Supereminencia (...) : sureminence (Aalma R., c.1380, 403).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre