C.N.R.S.
 
Attestation dans les corpus textuels 
 Attestation de usures dans la Base des Partiels 

14 attestations 
 Page /2 

[1] Il usoient de tricheries de usures et de marchiés frauduleux, et par ce il attrayoient a eulz la substance des povres. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 216).
[2] ...et demandent lez Juys lez usures dez Crestians en jugement, aussi hubeement que je demanderaie mon cheval ou ma jument, ja soit ce que, quant en la verité, le Roy, ne le Saint Pere aussi, ne leur puist donner congié ne licence de prester a usure a Crestian ne aultre (Songe verg. S., t.1, 1378, 355).
[3] Mez, certes, telle response ne me souffist mie, car le roy de France laisse lez Juyfs prester a usure, et la Loy civile aussi, et non mie seulement de simple permission, car le Roy donne aide et action aux Juyfz de demander lez usures en jugement. (Songe verg. S., t.1, 1378, 356).
[4] ...secondement, ilz mettent lez Crestians a telle povreté que, dez ce que un Crestian est une foys en leurs mains, a poinez en puet eschaper et si ne se puet jamés ressoudre ; et de fait, je cognois tel, lequel a amprunté d'un Juyf XIIII frans, dezquelx, tant que pour le sort, que pour lez usures, il en a ja poïé XIIII cent frans et encore n'est il pas quitte. (Songe verg. S., t.1, 1378, 356).
[5] Ces chatel à nul usurier n'est forfaiz, fors de ceulx qui en ont usuré vulgaument de ces manieres de usures en l'an qu'il estoit mort ; que nul ne doit estre tenu à usurier que un an et un jour a cesser continuelment de ces manieres d'usures. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 89).
[6] Ces chatel à nul usurier n'est forfaiz, fors de ceulx qui en ont usuré vulgaument de ces manieres de usures en l'an qu'il estoit mort ; que nul ne doit estre tenu à usurier que un an et un jour a cesser continuelment de ces manieres d'usures. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 89).
[7] ...faire contraindre touz les nobles et non nobles des dites parties à venir à nostre besoing, de cognoistre sur les finances d'acquès faiz en fiez nobles et arrerefiez par non nobles personnes et personnes ecclesiastes, (...) sur contraiz, usures, trespassemenz de monnoies, sur collecteurs establiz ès parroiches, en chascune des parties dessus dites, à lever le succide (Doc. Poitou G., t.2, 1334-1348, 166).
[8] ...par les grans et excessives usures que les diz lombars et les Ytaliens prestans à usure prenoient et levoient par leur fraudeux contraux (Doc. Poitou G., t.2, 1334-1348, 361).
[9] ...en paiant le pur sort tant seulement à nostre receveur de Touraine, nous les absolons et quittons plainement à touz jours de toutes les usures et de touz les mandemens, despens et interès qui s'en seront ensuiz (Doc. Poitou G., t.2, 1334-1348, 362).
[10] ...pour cause de ce et des proffiz et usures, par pluseurs et divers comptes et contraux usuraires et fraudeleus, il convint que il se obligast et se obliga au dit Baudin Vinteguerre, demourant à Lodun, en cincq cens livres bonne fort monnoie, c'est assavoir petiz tournois, ou en florins d'or à l'escu, chascun compté pour seize soulz et huit deniers en l'eslection du dit Baudin (Doc. Poitou G., t.2, 1334-1348, 365).

14 attestations 
 Page /2 
Fermer la fenêtre