C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ENGIN
  Tri :
5 exemples
 1 Ensement sot ouvrer la bielle soutieument ; Pour che dist on souvent, nul n'esdie autrement : Engin n'est que de fame. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 159).
 2 Car l'art de l'engin humain ensuyt nature en ses oeuvres, maiz l'art divin dont tu es instrument la precede et tient serve et subjecte, et luy mue ses riglez et ses loys par espirituel povoir, qui est par dessus lez mettez de sa commission (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 33).
 3 [Moralité de la fable I>De la cornille qui but l'iaue par son engin/I>] Qui de de ce compte voudra traire La muëlle dessous l'escorce, Saiche mieux vaut engin que force. Par engin et soubtiveté Fuist l'en disete et povreté. (Ysopet III B., c.1400-1500, 374).
 4 Mieulx vault engin que force, ainsi qu'il appert par ceste fable d'une cornille que ung jour vint boire en une seille. Et, pource que l'eaue estoit trop profonde tellement qu'elle ne povoit boire, elle emplit la seille toute plaine de petites pierres tant que l'eau en sortoit en hault. Et alors elle beut à son aise. (MACHO, Esope R., c.1480, 219).
 5 Et notez que aucuneffois le conseil et avis d'une très vile et basse personne est très utille et très prouffitable. Et pareillement, l'engin si vault mieulx aucunes fois que vertu ou puissance. Comme dit un vercifieur : "L'engin surmonte les forces et la souveraine prudence est en l'homme prudent." (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 268).
Lexique de proverbesPierre Cromer
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre