Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/engin 
     ENGIN     
FEW IV ingenium
ENGIN, subst. masc.
[ ]
 

-

Il n'est engin que de femme : Ensement sot ouvrer la bielle soutieument ; Pour che dist on souvent, nul n'esdie autrement : Engin n'est que de fame. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 159).

 

Rem. Morawski 740 : Femme scet ung art avant le deable.

 

-

L'art d'engin humain ensuit la nature en ses oeuvres : Car l'art de l'engin humain ensuyt nature en ses oeuvres, maiz l'art divin dont tu es instrument la precede et tient serve et subjecte, et luy mue ses riglez et ses loys par espirituel povoir, qui est par dessus lez mettez de sa commission (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 33).

 

-

L'engin blessé par longue rouillure s'endort : De che dist aussi Ovide que l'engien blechié par longue roullure s'endort et est moult mains proufitable s'il n'est remué ou resvillié par acoustumanche... (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 39).

 

-

Mieux vaut engin que force : [Moralité de la fable De la cornille qui but l'iaue par son engin] Qui de de ce compte voudra traire La muëlle dessous l'escorce, Saiche mieux vaut engin que force. Par engin et soubtiveté Fuist l'en disete et povreté. (Ysopet III B., c.1400-1500, 374). Tant i fist de proèches n'est sé merveille non, Et délivra le roy de la geste Mahon : Ce fu bielle sience et noble avision. Mieux vaut engiens que force, à le fois le dist-on. (Baud. Sebourc B., t.2, c.1350, 66). "...Il fait boin ouvrer par engien, quant on ne poet avant aler par force..." (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 97). Mieulx vault engin que force, ainsi qu'il appert par ceste fable d'une cornille que ung jour vint boire en une seille. Et, pource que l'eaue estoit trop profonde tellement qu'elle ne povoit boire, elle emplit la seille toute plaine de petites pierres tant que l'eau en sortoit en hault. Et alors elle beut à son aise. (MACHO, Esope R., c.1480, 219). Et notez que aucuneffois le conseil et avis d'une très vile et basse personne est très utille et très prouffitable. Et pareillement, l'engin si vault mieulx aucunes fois que vertu ou puissance. Comme dit un vercifieur : "L'engin surmonte les forces et la souveraine prudence est en l'homme prudent." (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 268).

 

Rem. Morawski 1287 : Meauz vaut sens que force ; Hassell 102, E36 ; DI STEF. 294c, engin.

 

-

Oiseuse fait reculer l'engin V. oiseuse

 

.

L'oisiveté fait reculer l'engin : Sur la parole dessus ditte dist saint Jherome : "Par huisseuse l'engien est rebourssié, et lascheté est comme une enroullure de sapience" (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 39).
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.