C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
VILE, subst. fém.
[F-B : vile ; T-L : vile ; GD : vile ; AND : vile1 ; DMF : ville ; FEW XIV, 450b : villa ; TLF : ville]
Fréquence : 39 occ.
Graphies : Vile.

"Agglomération, ville" : N'avoient mangié ne beü, A* [l. C'] une jornee tot antor N'avoit chastel, vile ne tor, Ne meison fort ne abaïe, Ospital ne herbergerie. (Er 3130). A mervoilles l'esgardent tuit ; La vile an fremist tote et bruit, Tant an consoillent et parolent (Er 5454). En la vile chiés .i. borjois Orent pris ostel li Grezois (Cl 393). Par tote la vile forssenent Et haut et bas et povre et riche. (Cl 5990). « Or tost, fet il, jusqu'a Pavie, Et de ça jusqu'an Alemaigne, Chastel ne vile n'i remaigne Ne cité ou il ne soit quis. (...) » (Cl 6526). Et li rois dit que a navie Devant Costantinoble ira Et de chevaliers emplira Mil nes et de sergenz trois mile, Tex que citez ne bors ne vile Ne chastiax, tant soit forz ne hauz, Ne porra sosfrir lor assauz. (Cl 6566). De cele partie se tint Et prist fors de la vile ostel. (La 5507). Mes por la dame [= Laudine] de la vile, Que il voloit veoir, le dist (Yv 1278). Et li dui chevalier ansanble Ne vostrent en vile descendre, Einz firent lor paveillon tendre Fors de la vile et cort i tindrent (Yv 2687, 2689). .II. mostiers an la vile avoit, Qui estoient .ii. abaïes, Li uns de nonains esbaïes, L'autres de moinnes esgarez. (Pe 1754).

    - Bone vile : De ce servoit charrete lores Don li pilori servent ores, Et en chascune boene vile, Ou or en a plus de .iii. mile, N'en avoit a cel tans que une (La 323).

Rem. Bon est employé comme « qualificatif de villes pour les distinguer des villages » (Tilander 1971)

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.