C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
TONER, verbe
[F-B : toner ; T-L : toner ; GDC : tonner ; AND : tuner ; DMF : tonner ; FEW XIII-2, 23a : tonare ; TLF : tonner]
Fréquence : 6 occ.
Graphies : Inf. : toner ; P. pr. : tonant ; P. pa. : toné ; Ind. pr. 3 : tone ; Subj. impf. 3 : tonast.

Empl. intrans. "Tonner"

A. Empl. impers. (Il) tone. "Le tonnerre se fait entendre" : Lors comance uns diax et uns criz De fames et d'anfanz petiz, De veillarz et de jovanciax, Si granz que, s'il tonast es ciax, Cil del chastel rien n'an oïssent. (Cl 1982). « (...) Car tu verras si foudroier, Vanter, et arbres peçoier, Plovoir, toner et espartir Que, se tu t'an puez departir Sanz grant enui et sanz pesance, Tu seras de meillor cheance Que chevaliers qui i fust onques. » (Yv 401).

    - [Dans une comparaison] : Et li cheval tot de randon S'antrevienent que front a front Et piz a piz hurté se sont, Et li escu hurtent ansanble Et li hiaume, si qu'il resanble De l'escrois que il ont doné Que il eüst mout fort toné (La 3598).

B. [Avec suj. exprimé] "Faire éclater le tonnerre" : Qui que le doie conparer, Ne finera tant que il voie Le pin qui la fontainne onbroie, Et le perron et la tormante Qui grausle et pluet et tone et vante. (Yv 774).

    - [Le suj. est une pers. (Dieu)] : Vers la tor s'an vont maintenant, Ou l'en n'oïst pas Deu tonant, Tel noise et tel cri i avoit. (Cl 5812). Li sain, li cor et les buisines Font le chastel si resoner Que l'en n'oïst pas Deu toner. (Yv 2350).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.