C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
RECLAMER, verbe
[F-B : reclamer ; T-L : reclamer ; GD : reclamer ; AND : reclamer ; DMF : réclamer ; FEW X, 152a : reclamare ; TLF : réclamer]
Fréquence : 8 occ.
Graphies : P. pa. : reclamez ; Ind. pr. 3 : reclaimme, reclainme, 5 : reclamez, 6 : reclainment ; Ind. impf. 3 :  reclamoit ; Subj. impf. 3 : reclamast.

I. Empl. trans.

A. "Invoquer qqn, appeler qqn à l'aide" : Li chevaliers de joie plore, Et reclainme Deu et aore, Qui secors anvoié li a. (Er 4448). Et totes les dames ansanble, Qui la dameisele mout ainment, Damedeu mout sovant reclainment Et si li prïent de boen cuer Que sofrir ne vuelle a nul fuer Que cil i soit morz ne conquis Qui por li s'est an painne mis. (Yv 4506). Et por ce reclamoit adés Deu avant, et sa mere aprés, Et puis toz sainz et totes saintes (Yv 4845).

B. "Considérer qqn, célébrer qqn"

    - Part. passé "Renommé" : Cil qui des chevaliers fu sire Et qui sor toz fu reclamez Doit bien estre solauz clamez. Por monseignor Gauvain le di, Que de lui est tot autresi Chevalerie anluminee Come solauz, la matinee, Oevre ses rais et clarté rant Par toz les leus ou il s'espant. (Yv 2401).

C. [Fauconnerie] "Appeler l'oiseau, par un cri ou un signal, afin de le faire revenir au leurre ou sur le poing"

    - [En contexte métaph.] : Se sa biautez mes ialz reclaimme Et mi oel voient le reclaim, Dirai ge por ce que ge l'aim ? (Cl 486).

II. Empl. pronom.

A. Soi reclamer de par aucun. "Se recommander de qqn, mentionner qqn" : Je sui a la cort mout amez : Se de par moi vos reclamez, Servise et enor me feroiz. (Er 4504). Si l'an est mout grant pitiez prise Quant il ot qu'ele se reclainme De par l'ome qu'ele* [l. que il] plus ainme Et par la reïne des ciax, De par li qui est li moiax Et la dolçors de pieté. (Yv 4063).

B. Soi reclamer por + attribut. "Se dire + attribut, se considérer comme + attribut" : Par moi qui ne li puis ganchir Proverai, se il ne m'amast, Que por miens ne se reclamast (Cl 4378).

V. aussi CLAMER

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.