C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
PARFONT, adj.
[F-B : parfont ; T-L : parfont ; GD : parfont ; AND : parfunt ; DMF : parfond ; FEW IX, 432b : profundus]
Fréquence : 19 occ.
Graphies : parfonde, parfont, parfonz.

I. Empl. adj. "Profond"

A. [D'un fossé, d'un plan d'eau, d'un cours d'eau, de la mer] "Dont le fond est bas par rapport aux bords" : Au desbuschier d'un pleisseïz Troverent .i. pont torneïz Par devant une haute tor Qui close estoit de mur antor Et de fossé lé et parfont. (Er 3659). Cele part ving plus que le pas, Vi la bretesche et le fossé Tot anviron parfont et lé, Et sor le pont an piez estoit Cil cui la forteresce estoit (Yv 194). ...Si l'en mainne jusqu'an un baile, N'avoit plus bel jusqu'an Thessaile, Qu'il estoit clos a la reonde De hauz murs et d'eve parfonde (La 970). Et la pucele li dist puis : « Veez vos or ce gué parfont, Don les rives si hautes sont ? (...) » (Pe 8225). La rive est trop haute, ce dot, Et li guez trop parfonz par tot, Si qu'an n'i porroit avaler. (Pe 8230). Et par desoz a la reonde Coroit une eve si parfonde, Roide et bruianz come tanpeste. (Er 5326). Vers la grant riviere qu'il vit S'an va tote une praerie, Mes an l'eve n'antra il mie, Qu'il la vit mout parfonde et noire Et asez plus corrant que Loire. (Pe 1311). Tantost jusqu'a la rive amainne Messire Gauvains son cheval Et voit l'eve parfonde aval Et la rive contremont droite, Mes la riviere fu estroite. (Pe 8242). « (...) Ceste eve est si roide et parfonde Que passer n'i puet riens qui vive Ne saillir jusqu'a l'autre rive. » (Pe 8636). ...Et puis esgarde [Geometrie] par selonc Con la mers est lee et parfonde, Et si mesure tot le monde. (Er 6691).

B. "Dont le fond est loin des bords, dans quelque direction que ce soit" : Messire Yvains pansis chemine Par une parfonde gaudine Tant qu'il oï enmi le gaut .I. cri mout dolereus et haut. (Yv 3336).

II. Empl. subst. "Profondeur, lieu situé loin des bords"

    - En parfont. "En profondeur, profondément" : Si li enuia mout la nuiz, Et de ce dobla li enuiz Qu'il plovoit a si grant desroi Con Damedex avoit de coi, Et fu el bois mout an parfont. (Yv 4833).

    - El plus parfont de. "Au plus profond de" : Cligés el plus parfont del gué A le neveu le duc versé (Cl 2911).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.