C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
JUGEMENT, subst. masc.
[F-B : jugemant ; T-L : jugement ; GD, GDC : jugement ; DEAF, J 695 : jugier (jugement) ; AND : jugement ; DMF : jugement ; FEW V, 56a : judicare ; TLF : jugement]
Fréquence : 5 occ.
Graphies : jugemant, jugemanz.

A. "Décision, sentence" : Et Lanceloz dist : « Sire rois, Je sai de quauses et de lois Et de plez et de jugemanz, Ne doit estre sanz seiremanz Bataille de tel mescreance. » (La 4945). N'il n'i avoit que .i. seul jor De la quinzainne a parvenir ; La querele tot sanz mantir Eüst desresnié quitemant Par reison et par jugemant Se cil seus jorz fust trespassez. (Yv 5850).

    - Dire jugement. "Rendre un jugement, prononcer une sentence" : Ensi ont celui jor passé, Et el demain sont amassé Li boen chevalier, li leal, Devant le paveillon real, Por droit et por jugemant dire, A quel poinne et a quel martire Li .iiii. traïtor morroient. (Cl 1417).

B. "Opinion"

    - Au mien jugement. "À mon avis" : Les lermes, au mien jugemant, Et la chiere piteuse et mate Ne vindrent mie de barate, N'i ot barat ne tricherie. (Cl 4400).

    - Au jugement de totes corz. "Selon une règle observée dans toutes les cours" (Hult) : « (...) Ne li ofrez mie avenant, Fet li rois, que plus i estuet ; S'ele plus* [l. viaut], porchacier se puet Au moins jusqu'a .xiiii. jorz Au jugemant de totes corz. » (Yv 4796).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.