C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
HANCHE, subst. fém.
[F-B : hanche ; T-L : hanche ; GDC : hanche ; DEAF, H 125 : hanche ; AND : hanche ; DMF : hanche ; FEW XVI, 141a : *hanka ; TLF : hanche]
Fréquence : 8 occ.
Graphies : hanche, hanches.

A. [Du corps humain] "Hanche, région du corps qui unit chaque membre inférieur au tronc" : Bien dut estre Erec afolez : Jusqu'a la char li est colez Sor la hanche li aciers froiz. (Er 943). Tot remire jusqu'a la hanche, Le manton et la gorge blanche, Flans et costez et braz et mains. (Er 1475). Car si les ont harigotez Qu'a delivre sor les costez Et sor les piz et sor les hanches Essaient les espees blanches. (Yv 831). A ce cop, li lyons se creste, De son seignor eidier s'apreste, Et saut par ire et par grant force, S'aert et fant con une escorce, Sor le jaiant, la pel velue, Si que desoz li a tolue Une grant piece de la hanche (Yv 4217). Il fu feruz d'un javelot Parmi les hanches amedos, S'an est aüz si angoissos Qu'il ne puet a cheval monter. (Pe 3499). ...Et ses cuers li dit et devine Que ce estoit cele reïne Dom il avoit oï parler ; Mes asez le puet deviner A ce qu'il vit les treces blanches Qui li pandoient sor les hanches, Et fu d'un diapre vestue, Blanc a fil d'or, d'uevre menue. (Pe 7856).

Rem. À la note 14, p. 195, de l'article de Frappier Jean Misrahi Memorial Volume 1977, Ménard observe, à propos de Pe 3499, qu'un « halo sémantique entoure le mot, de telle sorte que la région concernée englobe les parties latérales et postérieures du corps, de la ceinture à l'aine, c'est-à-dire les hanches (au sens moderne), les reins et la région lombaire, la croupe et le haut des cuisses ».

B. [Du corps animal] "Cuissot" : Li premiers mes fu d'une hanche De cerf an gresse au poivre chaut. (...) De la hanche de cerf au poivre Devant ax uns vaslez trancha, Qui de devant lui treite l'a Atot le tailleor d'argent, Et les morsiax lor met devant Sor .i. gastel qui fu antiers. (Pe 3268, 3272).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.