C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
FRUIT, subst. masc.
[F-B : fruit ; T-L : fruit ; GDC : fruit1 ; AND : frut ; DMF : fruit ; FEW III, 823b : fructus ; TLF : fruit]
Fréquence : 9 occ.
Graphies : fruit, fruiz.

A. Coll. "Production d'une plante qui succède à la fleur" : Qui petit seme petit quialt, Et qui auques recoillir vialt An tel leu sa semance espande Que fruit a cent dobles li rande (Pe 4).

    - En partic. "Fruit comestible" : Ce fu un samedi a nuit Qu'il mangierent poissons et fruit, Luz et perches, saumons et truites, Et puis poires crues et cuites. (Er 4238). Car tot croist dedanz le porpris Quanqu'a riche chastel covient ; Et fruiz et blez et vins i vient, Ne bois ne riviere n'i faut. (Er 5352). Quanque cuers et boche covoite Orent plenieremant la nuit, Oisiax et venison et fruit Et vin de diverse meniere. (Er 5538). Et tot esté et tot yver Y avoit flors et fruit maür, Et li fruiz avoit tel eür Que leanz se lessoit mangier, Mes au porter hors fet dongier (Er 5697, 5698).

    . [En contexte métaph.] : Certes donc puis je tres bien dire Que mout doit estre bele et gente La flors qui ist de si bele ante, Et li fruiz miaudres qu'an i quiaut, Car qui de boen ist, soef iaut. (Er 6559).

    . [Comme dessert après le repas] : Et li vaslet aparellierent Les liz et le fruit au colchier, Que il en i ot de mout chier, Dates, figues et noiz mugaces Et poires et pomes grenaces, Et leituaire an la fin Et gingenbre alixandrin. (Pe 3311).

B. P. anal. "Enfant considéré comme produit de sa mère" : Einz que fussent passé troi mois, Soredamors se trova plainne De semance d'ome et de grainne ; Si la porta jusqu'a son terme. Tant fu la semance an son germe Que li fruiz vint an sa nature D'anfant ; plus bele criature Ne pot estre ne loing ne pres. L'anfant apelerent Cligés. (Cl 2341).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.