C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
FRONT, subst. masc.
[F-B : front ; T-L : front ; GDC : front ; AND : frunt ; DMF : front ; FEW III, 820b : frons2 ; TLF : front]
Fréquence : 17 occ.
Graphies : front, fronz.

A. Au propre "Front" : Plus ot que n'est la flors de lis Cler et blanc le front et le vis (Er 428). Mout remire son chief le blont, Ses ialz rianz et son cler front (Er 1472). Qui porroit esligier le pris De ce que vaut li remenanz, Qui tant est biax et avenanz (...) Que desirranz et anvieus Sui ancor de moi remirer Le* [l. El] front que Dex a fet tant cler Que nule rien n'i feroit glace, Ne esmeraude ne topace ? (Cl 800). Tel nes, tel boche, tel front a Con l'empererriz ma dame ot. (Cl 6370). Ja mes oel d'ome ne verront Nule chose tant enorer, Qu'il les comance a aorer [= les cheveux] Et bien .c.m. foiz les toche Et a ses ialz et a sa boche Et a son front et a sa face (La 1465). Je m'aprochai vers le vilain, Si vi qu'il ot grosse la teste Plus que roncins ne autre beste, Chevox mechiez et front pelé (Yv 295). La dame .i. suen escrin desserre, S'an tret la boiste et si la charge A la dameisele, et trop large Li prie que ele n'en soit, Les temples et le front l'en froit, Qu'aillors point metre n'en besoingne. (Yv 2962). Car il se donent si granz flaz Des tranchanz, non mie des plaz, Et des pons redonent tex cos Sor les nasex et sor les dos Et sor les fronz et sor les joes Que totes sont perses et bloes (Yv 6119). Le front ot blanc et haut et plain (Pe 1813). Por .i. chevalier duel feisoit Que ele mout sovant beisoit, Les ialz et le front et la boche. (Pe 6321).

B. P. anal. [Groupe]

    - El premerain front. "Au premier rang, par-devant" : Mout est granz la presse a l'issue, Chascuns de tost foïr s'argüe, Li uns l'autre anpoint et debote ; Cil qui derriers ert an la rote Volsist estre el premerain front ; Ensi trestuit fuiant s'an vont Que li uns n'ose l'autre atandre. (Er 4845).

C. Loc. adv.

    - De front. "Côte à côte" : Puis firent traire amont les portes, Par coi maintes genz furent mortes, Mes il n'i ot a celui siege Tandu ne paveillon ne piege, Einz i entrerent tuit de front (Yv 1101).

    - Front à front. "Face à face" : Et li cheval tot de randon S'antrevienent que front a front Et piz a piz hurté se sont (La 3593).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.