C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
FAUS, adj.
[F-B : faus ; T-L : faus ; GD : faus3 ; GDC : fals1 ; AND : faus1 ; DMF : faux2 ; FEW III, 392b : falsus ; TLF : faux1]
Fréquence : 12 occ.
Graphies : faus, fause, fauses, fausse, fausses, fax.

A. "Qui n'est pas authentique" : Se ton chief avoec moi n'en port, Donc ne me pris un faus besant. (Cl 3445). Et messire Gauvains lors primes Sot que les letres fausses furent, Qui les traïrent et deçurent (La 5339). Et messire Yvains ert antr'eles, S'ot bien oïes lor conplaintes, Qui n'estoient fauses ne faintes (Yv 4380). Li anemi sont cil meïsme Qui s'antremet* [l. s'antrement] d'amor saintime, Qu'amors qui n'est fause ne fainte Est precieuse chose et sainte. (Yv 6043).

B. "Déloyal, mensonger" : Mes miens n'an est mie li torz, Qui reison voldroit esgarder : De ce ne me poi ge garder Se ge ne volsisse estre fax Et foi mantie et deslëax. (Er 6063). Mes Cligés est tex chevaliers, Si biax, si frans et si leax Que ja n'iert mançongiers ne fax Vers moi, tant le sache lober, Qu'an lui n'a riens que amander. (Cl 4520). Vers son seignor ot le cuer tandre Come bone dame et lëax, Ses cuers ne fu dobliers ne fax (Er 3460). Mout sont andui an grant engoisse, Et por ce qu'an ne les conoisse Ne lor conplainte n'aparçoive, Estuet chascun que il deçoive Par faus sanblant totes les genz. (Cl 605). Mout est hardiz qui loer s'ose De ce dont autres ne l'alose, Ne n'a tesmoing de sa loange Se ce n'est por fausse losange. (Yv 2190). La senestre, selonc l'estoire, Senefie la vainne gloire Qui vint de fause ypocrisie. (Pe 41). Cil qui portent le faus tesmoing Vers moi sont ci tuit apresté. (Yv 4396).

    - [Suivi de de + subst.] : S'a fet cuer d'estrenge meniere De s'esperance qui se vant, Traïte et fause de covant. (Yv 2660). On trouve de cette phrase de nombreuses variantes dans les mss, aucune n'étant pleinement satisfaisante. Voir Woledge I 156 et K. Meyer http://www.uottawa.ca/academic/arts/lfa/activites/textes/kmeyer/2800.html

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.