C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
ENLUMINER, verbe
[F-B : anluminer ; T-L : enluminer ; GD, GDC : enluminer ; AND : aluminer ; DMF : enluminer ; FEW IV, 560a : illuminare ; TLF : enluminer]
Fréquence : 12 occ.
Graphies : Inf. : anluminer ; P. pa. : anluminé, anluminee, anluminees ; Ind. pr. 3 : anlumine ; Ind. impf. 6 : anluminoient ; Ind. p. s. 3 : enlumina.

Empl. trans.

A. [Répandre de la lumière sur] "Éclairer, illuminer qqc." : Et Dex, qui nuire lor voloit, Enlumina la nuit oscure (Cl 1679).

B. [Idée de beauté]

    1. Au propre "Donner de la beauté et de l'éclat à qqc." : Sor la color, par grant mervoille, D'une fresche color vermoille, Que Nature li ot donee, Estoit sa face anluminee. (Er 432). Et qui a boche si delivre, Qui la face poïst descrivre, Le nes bien fet et le cler vis, Com la rose oscure le lis, Einsi come li lis esface, Por bien anluminer la face ? Et de la bochete riant Que Dex fist tele a esciant Por ce que nus ne la veïst Qui ne cuidast qu'ele reïst ! (Cl 812). Et cil qui partir m'an voloit N'aloit mie querant mon preu, Que devant moi an ice leu Avoit .iii. gotes de fres sanc Qui anluminoient le blanc. (Pe 4428). La face ot blanche, et par desus L'ot anluminee Nature D'une color vermoille et pure. (Pe 7651). Quant il l'ot comandé et dit, Les corones sanz nul respit Li furent devant aportees, D'escharbocles anluminees, Que .iiii. en avoit en chascune. (Er 6780). L'autre porte fu d'ebenus, Autresi par desus ovree, Et fu chascune anluminee D'or et de pierres de vertu. (Pe 7434).

    - En partic. "Enluminer qqc. / qqn" : La a Cligés Jehanz mené, Si le mainne par les estages, Qui estoient point a ymages, Beles et bien anluminees. (Cl 5493). Mes iqui remest tote sole, Et sovant se prant a la gole, Et tort ses poinz et bat ses paumes, Et list en .i. sautier ses saumes, Anluminé a letres d'or. (Yv 1417). Et l'une mitiez l'autre dore De doreüre clere et sore, Et autant dit Soredamors Come sororee d'Amors. Doreüre d'or n'est si fine Come ceste qui m'anlumine. (Cl 974).

    2. Au fig. "Être l'ornement, la gloire de qqc." : Biax filz, fet il, de ce me croi Que largesce est dame et reïne Qui totes vertuz anlumine (Cl 190). Por monseignor Gauvain le di, Que de lui est tot autresi Chevalerie anluminee Come solauz, la matinee, Oevre ses rais et clarté rant Par toz les leus ou il s'espant. (Yv 2405).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.