C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
DESVOIIER, verbe
[F-B : desveiier ; T-L : desvoiier ; GD : desvoier1 ; GDC : desvoier ; AND : desveier ; DMF : dévoyer ; FEW XIV, 374a : via ; TLF : dévoyer]
Fréquence : 11 occ.
Graphies : Inf. : desveier, desvoier ; P. pa. : desvoiez ; Ind. pr. 3 : desvoie, 6 : desvoient.

I. Empl. trans. [Le compl. d'obj. désigne une pers.]

A. "Écarter qqn de la bonne voie, détourner qqn" : Cuide moi Amors metre an voie, Qui les autres sialt desveier ? (Cl 511). Messire Gauvains li otroie, Se essoines ne le desvoie Ou de prison ou d'autre enui, Que il s'an revanra par lui Et a la pucele donra Si boen consoil con il porra. (Pe 6412).

B. Au fig. [Le suj. désigne une chose] "Égarer, tromper, abuser qqn" : Et Clygés se fet tant chacier Por la meslee comancier Que li Sesne venir le voient ; Mes les armes toz les desvoient, Dom il est armez et garniz. Gabez les a et escharniz... (Cl 3498). Tant con li hom a plus apris A delit et a joie vivre, Plus le desvoie et plus l'enivre De quanqu'il* [l. Diaus quant il l'] a que un autre home (Yv 3572).

II. Empl. intrans.

A. "S'égarer, sortir de la bonne voie" : Tote la droite voie va, Se bien viax tes pas anploier, Que tost porroies desvoier : Il i a d'autres voies mout. (Yv 376).

B. Au fig. "Perdre la raison" : Qant les genz d'autre part le voient, Par po que de duel ne desvoient, Qant si le voient afolé. (Cl 6404).

III. Empl. pronom.

A. "S'écarter du chemin direct, faire un détour" : Einçois me voel un po haster, Que qui tost va par droite voie Celui passe qui se desvoie (Er 5530). Mes la pucele se desvoie Tot de gré, por ce qu'an nes voie, Et chevalchent celeemant, Car s'ele alast apertemant, Espoir assez tost lor neüst Aucuns que ele coneüst, Et ce ne volsist ele pas. (La 6643).

    - Au fig. "S'écarter du droit chemin, se conduire de façon répréhensible" : Par le mauvés consoil qu'il croient Li baron sovant se desvoient, Si que leauté ne maintienent. (Cl 2598).

B. "Se tenir à l'écart" : Vaslet le quierent plus de vint, Que li rois i a envoiez. Mes Cligés s'est si desvoiez Qu'il n'en truevent nule antresaigne. (Cl 4686).

C. Soi desvoiier de. "Se détacher d'(un groupe de personnes)" : Ja la voloient el feu metre Por rostir et por graïllier, Qant des dames plus d'un millier Des genz se partent et desvoient. A la porte vienent, si voient Par un petit de roverture L'angoisse et la malaventure Que cil feisoient a la dame (Cl 5935).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.