C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
DESTREINDRE, verbe
[F-B : destraindre ; T-L : destreindre ; GD : destraindre ; AND : destreindre ; DMF : destreindre ; FEW III, 101a : distringere]
Fréquence : 5 occ.
Graphies : Inf. : destraindre  ; Ind. pr. 3 : destraint ; Ind. impf. 3 : destraignoit .

I. Empl. trans.

A. Destreindre aucune chose. "Serrer, agripper qqc." : Ne veez vos con cist fer sont Roide a ploier et fort a fraindre ? Ja tant ne les porroiz destraindre Ne tirer a vos ne sachier Que les poïssiez arachier. (La 4604).

B. Au fig. Destreindre aucun

    1. "Contraindre, forcer" : Si ferai, mes que il me lest Cest laz antor ma gole estraindre, Ensi cuit bien la mort destraindre Tant que mal gré suen m'ocirrai. (La 4274).

    2. "Tourmenter, oppresser, accabler qqn" : Amors li est el cuer anclose, Une tançons et une rage Qui mout li troble son corage, Et qui l'angoisse et destraint Que tote nuit plore et se plaint Et se degiete et si tressaut A po que li cuers ne li faut. (Cl 873). Et quant ele a tant traveillié, Tant sangloti et baaillié Et tressailli et sopiré, Lors a en son cuer remiré Qui cil estoit et de quel* [l. quex] mors Por cui la destraignoit Amors. (Cl 882).

II. Empl. pronom. Soi destreindre. "Se contraindre, se faire violence" : Sovant del dire s'aparoille Si que la leingue se remuet, Mes la voiz pas issir n'an puet, Car de peor estraint les danz, S'anclost la parole dedanz. Et si se justise et destraint : La boche clot, les danz estraint, Que la parole hors n'an aille. (Er 3721).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.