C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
DENIER, subst. masc.
[F-B : denier ; T-L : denier ; GDC : denier2 ; AND : denier1 ; DMF : denier ; FEW III, 39b : denarius ; TLF : denier]
Fréquence : 9 occ.
Graphies : denier, deniers.

"Denier"

A. "Monnaie romaine" : Hui fu cil an croiz estanduz Qui trante deniers fu vanduz, Cil qui de toz pechiez est monde. (Pe 6062).

B. "Monnaie de petite valeur équivalant à la douzième partie du sou" : Del mangier a parler n'estuet, Car si furent li mes plenier Con s'an eüst buef a denier. (Cl 4984). Molins n'i mialt ne n'i cuist forz An nul leu de tot le chastel, Ne ne trova pain ne gastel, Ne rien nule qui fust a vandre Don l'an poïst .i. denier prandre. (Pe 1768). Mout fist por Deu grant bien a toz : A ces qu'an avoient mestier Dona deniers plus d'un setier. (Er 6484). Plus se fierent menuemant Que cil qui met deniers an mine, Qui de joer onques ne fine A totes failles deus et deus (La 2703). Del pain avons a grant dongier, Au main petit et au soir mains, Que ja de l'uevre de noz mains N'avra chascune por son vivre Que .iiii. deniers de la livre (Yv 5300).

    - [Comme renforcement de la négation avec une valeur minimale] : Li vaslez ne prise .i. denier Les noveles au charbonier (Pe 857).

    - Au plur. "Somme d'argent" : L'or et l'argent et les somiers Et les robes et les deniers, Dom il i ot a grant planté, Tot ont son oste presanté Li messagier en es le jor, Qui n'avoient soing de sejor. (Er 1840). Mes ainz por ce moins ne donoit De rien nule a ses chevaliers, Armes ne robes ne deniers. (Er 2448).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.