C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
DEMENTER, verbe
[F-B : demanter ; T-L : dementer ; GD : dementer ; AND : dementer ; DMF : démenter ; FEW III, 37a : dementare]
Fréquence : 17 occ.
Graphies : Inf. : demanter ; P. pa. : demantee ; Ind. pr. 3 : demante, 6 : demantent ; Ind. impf. 6 : demantoient ; Subj. impf. 3 : demantast.

Empl. pronom. "Se désoler, se lamenter" : Que qu'ele se demante ensi, Uns chevaliers del bois issi, Qui de roberie vivoit (Er 2791). Ensi s'est la nuit demantee Tresque le main a l'anjornee. (Er 3113). Ancor n'ai ge gaires soffert, Por coi tant demanter me doive (Cl 1007). Mes il n'en est mie certeins, N'onques n'en ot plet ne covant, Si se demante duremant. (Cl 5042). Ensi Lanceloz se demante, Et sa genz est lez lui dolante Qui le gardent et qui le tienent. (La 4397). Queque cil ensi se demante, Une cheitive, une dolante, Estoit en la chapele anclose, Qui vit et oï ceste chose Par le mur qui estoit crevez. (Yv 3555). D'Alixandre vos dirai primes Comant il se plaint et demante. (Cl 609). Por vos se conplaint et demante Et mout en a son cuer dolant. (Er 4478). Si se pasment sus et demantent (Cl 2063). Lors s'eslesse parmi le bois Tant con cele trace li dure, Tant que il vit par avanture Une pucele soz .i. chesne Qui se demante et se desresne Come chestive dolereuse (Pe 3420).

    - Soi dementer d'aucune chose. "Se désoler de qqc." : Si conpaignon duel en avoient ; Sovant entr'ax se demantoient De ce que trop l'amoit assez. (Er 2440).

    - Soi dementer à aucun. "Se plaindre à qqn" : Mes Enyde fu mout dolante ; A li seule mout se demante, Soef an bas, que il ne l'oie. (Er 2776).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.