C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
CHAUCE, subst. fém.
[F-B : chauces ; T-L : chauce ; GDC : chalce ; AND : chauce1 ; DMF : chausse ; FEW II-1, 71a : calceus ; TLF : chausses]
Fréquence : 15 occ.
Graphies : chauce, chauces.

Au plur. "Chausses"

A. "Vêtement qui couvre le pied et une partie de la jambe" : Sor .i. destrier estoit montez ; Afublez d'un mantel hermin, Galopant vient tot le chemin ; S'ot cote d'un diapre noble Qui fu fez an Costantinoble ; Chauces de paile avoit chauciees, Mout bien fetes et bien tailliees (Er 99). Garraz, uns rois de Corques fiers, I vint a .v.c. chevaliers Vestuz de paisle et de cendax, Mantiax et chauces et bliax. (Er 1916). Cele li porte et si li meinne An destre .i. palefroi mout buen, Et avoec ce i met del suen : Chemise et braies deliees, Et chauces noires et dougiees. (Yv 2974). Si li aparoille et atorne De chenevaz grosse chemise Et braies feites a la guise De Gales, ou l'an fet ansanble Braies et chauces, ce me sanble (Pe 500). Li prodon par matin leva, Au lit au vaslet s'an ala La ou il le trova gisant, Si li fist porter an presant Chemise et braies de cheinsil Et chauces taintes an bresil Et cote d'un drap de soie ynde, Qui fu tissuz et fez an Ynde. (Pe 1598).

B. "Chausses de maille, partie de l'armure qui couvre le pied et la jambe" : Leanz est li haubers tresliz, Qui antre .v.c. fu esliz, Et les chauces beles et chieres, Boenes et fresches et legieres (Er 617). La pucele meïsmes l'arme, N'i ot fet charaie ne charme : Lace li les chauces de fer Et queust a corroie de cer, Hauberc li vest de boene maille Et se li lace la vantaille (Er 711). Puis comande qu'an li aport Escu et lance roide et fort, Espee brunie et tranchant, Et hiaume cler et reluisant, Hauberc blanc et chauces treslices... (Er 3675). N'avoit que le hauberc el dos Et sor le chief le hiaume assis, Qui des autres valoit bien dis, Et les chauces de fer chauciees De sa suor anruïlliees (La 5117). Sont vostre panel aborré Et voz chauces de fer froiees Et voz banieres desploiees ? (Yv 597). Yonez les chauces li lace, Puis li a le hauberc vestu Tel c'onques nus miaudres ne fu, Et sor la teste li asiet La coiffe, qui mout bien li siet, Et de l'espee li anseigne Que laschet et pandant la ceigne. (Pe 1174). Et cil de l'ost venir le voient [= Perceval], Si l'ont Anguinguerron mostré, Qui se seoit devant son tré ; S'avoit ja ses chauces chauciees, Et ses genz estoient mout liees, Qui cuidoient avoir conquis Le chastel et tot le païs (Pe 2161).

    - Unes chauces : Por armer s'atorne et afaite : Premieremant se fist lacier Unes chauces de blanc acier, .I. hauberc vest aprés tant chier Qu'an n'an puet maille detranchier (Er 2634).

    - [Exceptionnellement au sing., en contexte nég. seulement] : Au mialz que il set s'aparoille, Et fet mout estrange mervoille, Que ses piez desire* [l. desarme] et ses mains. (...) Bien s'iert sor l'espee tenuz, Qui plus estoit tranchanz que fauz, As mains nues et si deschauz Que il ne s'est lessiez an pié Souler ne chauce n'avanpié. (La 3104). N'i a remés hauberc ne chauce Ne hiaume el chief n'autre armeüre. (Pe 1148).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.