C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
CHANDOILE, subst. fém.
[F-B : chandoile ; T-L : chandoile ; GD : chandoille ; GDC : chandoile ; AND : chandele ; DMF : chandelle ; FEW II-1, 177b : candela ; TLF : chandelle]
Fréquence : 14 occ.
Graphies : chandoile, chandoiles.

"Chandelle" : Erec mout riche ostel tenoit, Que bien an ert acostumez ; Mout i ot cierges alumez Et chandoiles espessemant. (Er 3259). Donc est li cuers el vantre mis, Ausi con la chandoile esprise Est dedanz la lenterne mise. Se la chandoile an departez, Ja n'an istra nule clartez ; Mes tant con la chandoile dure, Ne est pas la lanterne oscure Et la flame qui dedanz luist Ne l'anpire ne ne li nuist. (Cl 709, 711, 713). Car a toz ces qui les esgardent [= les yeux de Soredamour] Sanblent .ii. chandoiles qui ardent. (Cl 806). Et sus estoient aporté Li mes et les chandoiles mises Es chandeliers totes esprises (La 987). Mes tant avoit leanz chandoiles Tortices, grosses et ardanz, Que la clartez estoit mout granz. (La 1016). Mout tost et soef s'an leva, Ne ce mie ne li greva Qu'il ne luisoit lune n'estoile, N'an la meison n'avoit chandoile Ne lanpe ne lanterne ardant. (La 4562). Et dïent que buer seroit nee Cui il avroit s'amor donee, Qui si est as armes puissanz Et desor toz reconoissanz, Si con cierges antre chandoiles Et la lune antre les estoiles Et li solauz desor la lune (Yv 3241). An chascun chandelier ardoient .X. chandoiles a tot le mains. (Pe 3207).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.