C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamilleCompletStructureModes et tempsTextes 
AMER2, adj.
[F-B : amer1 ; T-L : amer2 ; GD : amer1 ; GDC : amer ; AND : amer2 ; DMF : amer ; FEW XXIV, amarus ; TLF : amer]
Fréquence : 7 occ.
Graphies : amer, amere, amers.

"Amer"

I. Empl. adj.

A. "Âpre, désagréable au goût" : Bien les fet batre et destranprer, Et cole tant que toz est clers Ne rien n'i est [= dans le breuvage] aigres n'amers, Car les espices qui i sont Dolces et de boene oldor sont. (Cl 3214). Or m'an irai ge bien paiez, Et mout meillor beisier vos fet Que chanberiere que il et An tote la meison ma mere, Que n'avez pas la boiche amere. (Pe 726).

B. Au fig. "Pénible, douloureux, triste" : Chascuns pleignoit le suen enui, * [l. Qui lor parens et lor amis Trovent afolés et malmis, De coi la riviere ert coverte; Cascuns plagnoit la soie perte, P8] Qui li est pesanz et amere. (Cl 2101). Si li dites que ge me fi Et croi tant an l'amor de li Qu'ele voldroit mialz que ses frere Gauvains fust morz de mort amere Que ge eüsse nes blecié Le plus petit doi de mon pié. (Pe 8528). Por ce que dolz l'apele et claimme Est certainne chose qu'ele aimme, Car tuit autre mal sont amer Fors seulemant celui d'amer, Mes cil retorne s'amertume En dolçor et an soatume Et sovant retorne a contraire. (Cl 3061). Del duel des filz morut li pere, Et je ai vie mout amere Sofferte puis que il fu morz. (Pe 480).

II. Empl. subst., au fig. "Peine, tristesse" : Mes la mers l'angingne et deçoit Si qu'an la mer l'amor ne voit ; An la mer sont, et d'amer vient, Et d'amors vient li max ques tient. Et de ces trois ne set blasmer La reïne fors que la mer, Car li dui le tierz li ancusent Et por le tierz li dui s'escusent Qui del forfet sont antechié. (Cl 543). Jeu de mots avec AMER1

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF - CNRS & Université de Lorraine.