C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamillecompletstructureModes et tempsTextes X
PEJOR, adj. et subst.
[F-B : peor2 ; T-L : pejor ; GD : peior ; AND : peur1 ; DMF : pire1 ; FEW VIII, 153b : pejor ; TLF : pire]
Fréquence : 22 occ.
Graphies : peior, peiors, pire, pires, poior.

I. Empl. adj.

A. [Comparatif] "Plus mauvais, pire" : Je ne serai ja de li pire, Einçois an cuit mout amander. (Er 4722). Mes se il m'est si ancontré Que pires de moi m'ait outré, De ce doi ge grant duel avoir. (Er 5972). Lors dit que li blasmes est lor De son tribol et de sa guerre, Car par aus bailla il sa terre Et mist an la main au felon Qui pires est de Guenelon. (Cl 1068). N'encore ne savoit nus dire Quiex ert miaudres ne li quiex pire Ne li quieus l'autre oltrer deüst (Cl 4902). Que fame a tost s'enor reprise, Ne n'a pas tort, s'ele despise Celui qui devient de li pire El rëaume dom il est sire. (Yv 2497). Porra Yvains par reison dire, Se la soe partie est pire, Que cil li ait fet let ne honte Qui antre ses amis le conte, N'ainz ne l'apela par son non Se ami et conpaignon non ? (Yv 6088).

    . Prov. Teus dit sovent mal d'autrui qui est mout pire de celui que il blasme. "Tel dit souvent du mal d'autrui qui est bien pire que celui qu'il blâme" : Mes tex dit sovant mal d'autrui Qui est mout pires de celui Que il blasme et que il despit. (La 5760). V. DIRE : « Alixandre, fet la reïne, Amors est pire que haïne, Qui son ami grieve et confont. (...) » (Cl 2242). « (...) An cest païs, ce cuit je bien, Estes venuz por la reïne, Antre ceste gent sarradine Qui peior que Sarrazin sont. » (La 2135). Et il dist : « Sire, ne vos chaille De la pucele ou que ele aille, Que pucele n'est ele pas, Einz est pire que Sathenas (...). » (Pe 7206).

    - N'en estre pire. "N'en être pas plus mal" : Fos est, se il de moi s'esloigne, Et s'il me sert, ja n'en iert pire. (Cl 2471). Biau sire, fet li vavasors, Il ne vos iert ja desenors Ne ja par foi n'an seroiz pire An .i. san que ge vos voel dire (Pe 5979).

B. [Superlatif] "Le plus mauvais, le pire" : Tuit orent armes d'une guise Et chevax corranz et delivres : Li pires valoit bien .c. livres. (Er 1972). Donc i passeroit, sanz mançonge, Ausi li pires hom qui vive. (La 1121). ...Que bien orent veü comant Il l'avoit fet premieremant, Com il estoit preuz et hardiz, Puis restoit si acoardiz Qu'il n'osoit chevalier atandre, Einz le poïst abatre et prandre Toz li pires se il volsist. (La 5725). « Ou est des chevaliers li pire, Et li neanz et li despiz ? (...) » (La 5736). « (...) C'est li pires qui soit an vie, Meleaganz, qui par envie M'a fet tot le pis que il pot. » (La 6527). D'ire respondre ne vos poi, Que li pire anemis que j'aie, Qui plus me het et plus m'esmaie, M'a ci ma terre contredite (Pe 943). Car se vos i aprocheiez, De la poior mort morreiez C'onques chevaliers morist onques. (Pe 7498). « (...) Ne me faz mie des meillors Ne ne cuit estre des peiors. » (Pe 7878).

II. [Empl. subst. neutre] "Ce qu'il y a de plus mauvais"

    - [Au combat] Avoir le pejor. "Avoir le dessous, être vaincu" : Bien voi que de ceste bataille A mes filz le poior sanz faille (La 3776).

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / Nancy Université 2007-2013
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF/Nancy Université.

Fermer la fenêtre Fermer la fenêtre