C.N.R.S. Université de Lorraine
 
Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes  
Electronic Dictionary of Chretien de Troyes  
LFA ATILF
FamillecompletstructureModes et tempsTextes X
AFOLER2, verbe
[F-B : Ø ; T-L : afoler ; GDC : afoler ; AND : afoler ; DMF : affoler2 ; FEW III, 690b : follis ; TLF : affoler1]
Fréquence : 8 occ.
Graphies : Ind. pr. 3 : afole, 6 : afolent ; Subj. pr. 6 : afolent.

I. Empl. trans.

A. "Secouer qqn, le bouleverser" : ...cele ne pot De grant piece respondre mot, Car sopir et sanglot li tolent Qui mout l'anpirent et afolent. (Er 6182).

B. "Tourmenter qqn" : Doloir ? Par foi, donc sui je fole, Qant par lui [= Alexandre] voel ce qui m'afole. Volantez don me vaigne enuis Doi je bien oster, se je puis. (Cl 504). D'amors andoctriner vos vuel [= Fénice], Car bien voi qu'amors vos afole ; Por ce vos vuel metre a escole (Cl 2253). Thessala, qui mout estoit sage D'amor et de tot son usage, Set et antant par sa parole Que d'amor est ce qui l'afole [= Fénice] (Cl 3058).

II. Empl. pronom. "Perdre le sens, s'affliger, se désoler (sous l'effet d'une vive émotion)" : Por le duel se sont aresté [li mire], Si demandent et si anquierent Don li cri et les lermes ierent, Por cui s'afolent et confondent. (Cl 5751). L'empereor devant lui voit, Qui de duel s'afole et ocit ; En haut s'escrie, si li dit : « Empereres, conforte toi, Je sai certainnemant et voi Que ceste dame n'est pas morte. (...) » (Cl 5823). Plorant le beisent [= Érec, quittant la cour de son père] et acolent, A po que de duel ne s'afolent ; Ne cuit que greignor duel feïssent Se a mort navré le veïssent. (Er 2746). Mes Cligés an fet duel a certes, Tel qu'il s'an afole et confont Plus que tuit li autre ne font (Cl 6057).

REM. T-L groupe ce verbe avec le précédent sous un même lemme; nous préférons, comme le DMF, adopter le dégroupement et les deux lemmes du TLF.

 


© LFA / Université d'Ottawa - ATILF / Nancy Université 2007-2013
La présente ressource est produite par le LFA et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante : DÉCT : Dictionnaire Électronique de Chrétien de Troyes, http://www.atilf.fr/dect, LFA/Université d'Ottawa - ATILF/Nancy Université.

Fermer la fenêtre Fermer la fenêtre